Van eerste spanning tot zelfverzekerd op straat: in dit interview deelt Asya hoe het echt is om in de handhaving te werken. Geen dag is hetzelfde en achter het uniform schuilt veel meer dan alleen regels handhaven. Een open en eerlijk verhaal over groeien, mensen helpen en zichtbaar zijn in de wijk.
Asya is bij Handhaving Support gestart als junior BOA
Als BOA zonder ervaring was het voor haar lastig aan de slag te gaan. Wij gaven haar wél die kans!
Weet je nog je allereerste dienst? Wat ging er toen door je heen?
Ja, dat weet ik nog heel goed. Ik vond het ontzettend spannend, maar ook heel leuk om voor het eerst in uniform op straat te staan. Mensen hebben toch bepaalde verwachtingen van je zodra je een uniform draagt.
Waarom heb jij ooit voor handhaving gekozen — en was dat ook wat je verwachtte?
Ik heb voor handhaving gekozen omdat ik het zie als een mooie eerste stap richting een functie bij de politie. Het geeft me de kans om ervaring op te doen op straat en te leren omgaan met verschillende situaties
Als je jouw werk in één zin moet omschrijven, wat zeg je dan?
Werk waarin ik veel buiten ben, sociaal contact heb met allerlei mensen en dagelijks bezig ben met helpen en handhaven op straat.
Wat doen mensen volgens jou vaak verkeerd inschatten aan dit werk?
Wat mensen vaak verkeerd inschatten aan dit werk, is dat ze denken dat het alleen maar gaat om het uitschrijven van parkeerboetes. In werkelijkheid is het werk veel breder dan dat. Je krijgt ook meldingen via de meldkamer en komt in allerlei verschillende situaties terecht waarbij je snel moet handelen en goed moet inschatten wat er speelt. Daarnaast ben je ook veel bezig met hulpverlening, je helpt mensen die de weg kwijt zijn, ondersteunt bij incidenten en bent vaak het eerste aanspreekpunt op straat. Juist die afwisseling en het contact met mensen maken het werk uitdagend en waardevol.
Wat is iets wat je pas leerde toen je eenmaal buiten stond?
Wat ik pas echt leerde toen ik buiten stond, is hoe anders het in de praktijk is. Je kunt dingen van tevoren leren, maar op straat loopt het toch vaak anders dan je verwacht. Je moet snel schakelen en goed aanvoelen hoe je met mensen omgaat. De ene keer moet je rustig blijven en iemand kalmeren, en de andere keer moet je juist duidelijk optreden. Dat soort dingen leer je pas echt door het gewoon te doen.
Wanneer kies jij ervoor om géén boete te schrijven?
Mijn doel is niet om boetes uit te schrijven, maar om een overtreding te laten stoppen. Daarom geef ik vaak eerst een waarschuwing en leg ik uit wat er niet goed gaat. Als het daarna nog een keer gebeurt, dan pas ga ik over tot bekeuren. Op die manier probeer ik mensen bewust te maken van hun gedrag in plaats van meteen te straffen
Wanneer ga jij met een goed gevoel naar huis na je dienst?
Als ik het gevoel heb dat ik echt iets heb kunnen betekenen voor mensen. Dat kan iets kleins zijn, zoals iemand helpen of een goed gesprek, maar ook dat een situatie rustig is opgelost zonder dat het escaleert
Wat betekent ‘zichtbaar zijn’ voor jou in de wijk/stad?
Voor mij betekent zichtbaar zijn dat je echt aanwezig bent in de wijk. Dat mensen je kennen, je kunnen aanspreken en weten dat je er bent, niet alleen als er iets mis is maar ook op rustige momenten. Zo bouw je vertrouwen op
Hoe ga je om met agressie of weerstand?
Als ik te maken krijg met agressie of weerstand, probeer ik zelf eerst rustig te blijven en niet mee te gaan in de emotie van de ander. Ik kijk dan wat er precies aan de hand is en probeer het gesprek rustig te houden. Door duidelijk te zijn, maar wel respectvol, lukt het vaak om de situatie te de-escaleren.
Wat moet je echt kunnen om dit werk vol te houden?
Om dit werk vol te houden moet je vooral rustig kunnen blijven en niet snel in de stress schieten. Je krijgt veel verschillende situaties op een dag, dus je moet goed kunnen schakelen en het overzicht houden. Ook is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat en niet alles persoonlijk aantrekt. En je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan, ook als dat soms lastig of onvoorspelbaar is
Hoe ben jij gegroeid sinds je dit werk doet?
Door dit werk ben ik vooral gegroeid in hoe ik met mensen en situaties omga. In het begin vond ik dingen sneller spannend of wist ik niet altijd meteen wat de beste aanpak was. Nu blijf ik veel rustiger en kijk ik eerst goed wat er precies speelt voordat ik reageer.
Wat heb je over jezelf geleerd?
Dat ik heel veel geduld heb.
Moet je ‘hard’ zijn om dit werk te doen?”
Ik denk niet dat je per se ‘hard’ moet zijn. Je moet vooral stevig in je schoenen staan en rustig kunnen blijven in verschillende situaties. Het is juist belangrijk dat je mensen normaal blijft benaderen en niet meteen te hard reageert. Je komt wel eens lastige of emotionele situaties tegen, dus je moet daar wel tegen kunnen en niet alles persoonlijk nemen. Het is maar hoe je het zelf bekijkt.
Is dit werk ook geschikt als je nog geen ervaring hebt?
Ja, zeker. Iedereen moet ergens beginnen en in het begin kan dat soms best even lastig zijn. Je leert dit werk vooral in de praktijk, dus ervaring is niet per se nodig om te starten. Ik heb zelf ook veel begeleiding gehad van Handhaving Support in het begin en daar ben ik echt dankbaar voor. Daardoor kon ik goed groeien in het werk en mijn draai vinden. Nu zit ik op mijn plek en gaat het steeds vanzelfsprekender.
Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om deze stap te maken?
Ik zou zeggen, gewoon doen. Twijfelen is op zich logisch, want je weet nog niet precies wat je kunt verwachten. Maar je leert dit werk echt in de praktijk. In het begin is het soms even zoeken, maar je groeit er snel in en je krijgt ook de begeleiding die je nodig hebt. En als je het leuk vindt om met mensen te werken en geen probleem hebt met afwisseling en onverwachte situaties, dan past dit werk eigenlijk best goed.
Wie past volgens jou écht in dit werk — en wie juist niet?
Ik denk dat dit werk vooral past bij mensen die rustig blijven, goed kunnen schakelen en het leuk vinden om met mensen om te gaan. Geen dag is hetzelfde, dus je moet wel tegen wat druk en onverwachte situaties kunnen. Als je daar snel stress van krijgt of liever alles vooraf strak gepland hebt, dan past het denk ik minder goed.
Als iemand dit leest en twijfelt… wat zou jij zeggen?
Gewoon proberen!
Waarom zou iemand vandaag nog moeten kiezen voor handhaving?
Omdat je werk hebt waarin je veel buiten bent en echt tussen de mensen staat. Je bent niet de hele dag op één plek, maar je bent continu bezig in de wijk of stad. Het is vooral geschikt als je sociaal bent en het leuk vindt om met allerlei situaties en mensen om te gaan. Je maakt veel mee en geen dag loopt hetzelfde.