In de rubriek “In gesprek met” laten wij graag de medewerkers van Handhaving Support iets vertellen over hun specialisme en gedrevenheid. Zo geven wij inzicht in de verschillende disciplines op zowel het hoofdkantoor in Gouda als bij onze collega’s in de openbare ruimte. Deze keer is het woord aan Milou Heijstek, Planner Handhaving
In welke Gemeente ben je momenteel werkzaam en hoe lang werk je daar al?
Ik ben werkzaam in de gemeente Dordrecht. Hier werk ik inmiddels al ruim 2.5 jaar. Ik ben begonnen bij fiscaal en ben na 8 maanden doorgestroomd naar de brede Handhaving. Hier heb ik ongeveer een half jaar bij gezeten. Er kwam een vacature vrij als planner. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen en zodoende zit ik nu iets langer dan een jaar op mijn huidige functie.
Waarom ben jij Handhaver geworden?
Ik wilde eigenlijk bij de politie. Toen ik mijn middelbare school verliet na het 4e jaar, ben ik gaan kijken welke MBO opleiding het meest aansloot op eventueel de politie academie. Zo kwam ik uit bij HTV-P. In deze opleiding heb ik oa geleerd dat je als handhaver ook heel veel mogelijkheden hebt. Na mijn stages bij zowel de Handhaving alsmede de Politie was voor mij de keuze gemaakt. Ik wist zeker dat ik als Handhaver veel meer voldoening zou halen uit mijn werk.
Wat is volgens jou, het meest uitdagende aan het werk van een Planner Handhaving?
De grootste uitdaging is natuurlijk om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen met hun rooster. Hierdoor blijf je eigenlijk altijd wel bezig en ben je continu je rooster aan het verbeteren. Zelf vind ik het ook een uitdaging om alle cursussen, acties, speciale inzet, extra inzet etc. zo in het rooster te verwerken dat we ook nog voldoende mensen hebben die een reguliere dienst draaien.
Wat heb je bereikt in je rol als Handhaver, waar je nu nog steeds erg trots op bent?
Heel cliché misschien, maar ik ben trots op de groei die ik in de afgelopen 2,5 jaar heb gemaakt. Ik ben helemaal onderaan begonnen en ben zo langzaam opgeklommen tot mijn huidige functie. In de tussentijd heb ik een hoop kennis en ervaring op gedaan.
Wat denk jij dat er voor nodig is om een functie als Planner uit te kunnen oefenen?
Ik denk dat het belangrijkste wel stressbestendigheid is. Er komt een hoop op je af en er zijn dagen waarop iedereen iets van je wil weten of wil vragen. Als je dan ook nog bezig bent met andere werkzaamheden kan je hoofd wel eens helemaal vol raken.
Welke tip/welk advies zou jij een toekomstige of beginnende BOA kunnen meegeven?
Probeer zoveel mogelijk op te steken van de situaties die je meemaakt. Durf feedback te vragen aan je collega. Fouten maken doet iedereen, ben dus niet bang hiervoor. Van fouten kun je alleen maar leren!