“Handhaving gaat verder dan alleen boetes uitdelen aan foutparkeerders; het is een veelzijdig vakgebied.”

Kortgeleden interviewden wij Erik van den Heuvel over zijn carrière en drijfveren om binnen de handhaving te werken. Lees het volledige interview hieronder!👇

  1. Zou je jezelf kort willen introduceren?

Mijn naam is Erik van den Heuvel, 52 jaar oud, getrouwd en vader van twee dochters (18 en 21). Ik woon in Oostburg. Ik heb 27 jaar lang bij de Koninklijke Marechaussee (KMAR) gewerkt en ben nu al 6 jaar actief binnen de handhaving.

  1. Je bent lang werkzaam geweest bij de Koninklijke Marechaussee (KMAR). Wat was de drijfveer achter je beslissing om over te stappen naar het vakgebied van handhaving?

Na 27 jaar bij de KMAR te hebben gewerkt, voelde ik dat ik uitgekeken was op mijn functie en de manier van werken daar. Ik had het gevoel dat ik de verbinding met het vakgebied verloor. Op dat moment kwam er in mijn woonplaats een vacature vrij als adviseur parkeerbeheer bij de gemeente. Ik werd aangenomen en zo belandde ik in het handhavingsvak.

  1. Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten om contact op te nemen met onze directeur, Jasper Haartsen?

Tussen de gemeente waar ik werkte en mij kwam een verschil van mening over de ontwikkelingen binnen het domein van parkeren. Ook kon ik me niet vinden in de manier van leidinggeven en de aansturing. Het gebrek aan bereidheid tot vernieuwing was een struikelblok. Na overleg besloten we uit elkaar te gaan. Aangezien we al samenwerkten met HSUP, heb ik contact opgenomen met Jasper om mijn beschikbaarheid aan te geven.

  1. Kun je ons meer vertellen over het verloop van het proces vanaf dat moment?

Jasper reageerde positief en verwelkomde me met open armen. Op dat moment was het team bezig met het opzetten van een nieuw project in Woensdrecht en ze zochten een ervaren kracht, wat goed aansloot bij mijn profiel.

  1. Momenteel vervul je de rol van handhaver bij de gemeente Woensdrecht, waar je ook het handhavingsteam hebt opgezet. Wat beschouw je als je meest waardevolle prestatie in dit proces?

Mijn meest waardevolle prestatie is de totstandkoming van een integrale samenwerking tussen alle handhavingsorganisaties en de politie. Deze samenwerking heeft een solide basis gelegd voor effectieve handhaving.

  1. Kun je recentelijk een situatie op je werk noemen waarin je voldoening hebt ervaren?

Een situatie die me veel voldoening gaf, was toen we een verwarde man uit België aantroffen in het buitengebied. Dankzij ons werk konden we uiteindelijk deze persoon veilig overdragen aan zijn familie in België.

  1. Zijn er specifieke verhalen of ervaringen die je hebt opgedaan tijdens je carrière die een indruk op je hebben achtergelaten of kan bestempelen als sleutelervaring?

Gedurende mijn carrière zijn er talloze ervaringen geweest die me zijn bijgebleven, maar mijn uitzending naar Kosovo heeft de diepste indruk op me gemaakt.

  1. Kun je enkele belangrijke eigenschappen delen die je nodig acht voor een succesvolle carrière als handhaver?

Een goede handhaver moet empathisch, vastberaden, een teamspeler, begripvol en oplossingsgericht zijn.

  1. Welke soorten samenwerking en interacties vind je het meest essentieel binnen de handhaving?

Belangrijk is een goede samenwerking tussen Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid en wijkagenten. Hiertussen moet een goede samenwerking en informatie uitwisseling zijn zodat je gezamenlijk een goed beeld hebt van wat er leeft in een wijk of dorp.

  1. Tot slot, wat zou je willen delen als advies of inzicht voor iemand die overweegt een loopbaan in handhaving na te streven?

Ik zou aanraden om eens binnen te stappen bij een gemeente en te informeren of het mogelijk is om een kijkje te nemen in deze wereld. Handhaving gaat verder dan alleen boetes uitdelen aan foutparkeerders; het is een veelzijdig vakgebied.